Förlossningsberättelse

Här kommer äntligen min förlossningsberättelse efter ca 2 månader =P
För er som är nyfikna! =) 

 

Här kommer min förlossningsberättelse! För er som är nyfikna på hur det gick till när vår älskade William såg dagens ljus för första gången.

 

 

Jag vaknade vid 02.00 av en kraftig värk och förstod först inte vad som hände. Gick på toaletten och sedan tillbaka till sängen igen. Hade svårt att sova och kunde knappt ligga eller sitta, det enda stället jag kunde sitta på var på sängkanten. Så där satt jag och varvade med att gå runt i lägenheten eller duschade varmt. Jag hade inte så tätt mellan värkarna, så ingen idé att ringa förlossningen men garanterat något på gång. Jag blev superlycklig, som man väntat på dessa värkar! Ville inte väcka Fredrik, han kunde ju ändå inte göra så mkt egentligen.

 

Efter några timmar så började jag att klocka värkarna igen, då kom dom med ungefär 5 minuters mellanrum. Intensiva men det gick att andas igenom dem. Vissa var jobbigare än andra. Ringer då till förlossningen, hon rekommenderar att jag tar 2 Alvedon och en dusch samt försöker att vila.

Då blev värkarna lite lättare men inte alls roliga på samma gång. Lyckades att hålla mig från att ringa förlossningen tills 08 tiden då det var 3 minuter mellan värkarna.

Vi får åka in men behövde inte ha så bråttom. Kommer in till SÖS vid 9 tiden och blir välkomnade av trevliga barnmorskor samt får ett rum.

Dom kopplar in grejer på magen för att kolla bebisens hjärtljud och mina sammandragningar. Får ligga med dom en stund, vet inte hur länge, ett par timmar kanske.

Efter en stund börjar värkarna bli starkare och dom frågar om jag vill ha lustgas vilket jag tackar ja till. Underbart! =)

 

Sedan gjordes undersökningen. Jag var öppen 7-8 cm! Det skulle inte bli någon långdragen förlossning. Jag hade gjort allt förarbete hemma och på vägen dit. Jag blev så förvånad att det hade gått så snabbt att komma dit!

 

Jag får sterila kvaddlar som inte hjälper et dugg för mig, utan jag fortsätter med lustgasen.

Vid ca kl. 13:56 är det dags att börja krysta och det kändes som om att kroppen visste vad som skulle göras. Blir placerad med framsidan av kroppen mot en uppfälld säng, liksom lite hängande över, vilket var en väldigt behaglig ställning att föda i. Själva krystningsarbetet tog ca 10 min och tycker att det känns som att det är torrt och strävt.

Men det går bra att krysta tycker jag.

 

14.06 föddes världens finaste kille. Ungefär fem timmar efter att vi kommit in på förlossningen.

3750g och 52 cm lång. Äntligen var den långa väntan över, att få upp honom på bröstet och se hur fin han var. Inte kladdig eller särskilt skrynklig utan väldigt vacker.

 

Efteråt fick jag och Fredrik den goda förlossningsfrukosten och inget har någonsin smakat godare! Kunde bara dricka saft/ nyponsoppa under förlossningen, så efter den kraftansträngningen man genomgick var man riktigt hungrig.

Jag är nöjd med hur förlossningen var, eftersom den inte var alls så smärtsam som jag trodde att den skulle vara.

Kan definitivt tänka mig att göra det igen =)  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0